Wednesday, March 26, 2008

MASALAH HATI??

Dalam kehidupan ini kita pasti akan hadapi mehnah dan tribulasi. Mengapa hal ini berlaku? Kerana Allah menurunkan ujian untuk menguji sejauh manakah tahap keimanan kita. Apabila diuji maka ramailah yang akan mengeluh mengenangkan nasib yang menimpanya. Tetapi ramai yang lupa. Bahawa dugaan yang melanda itu adalah bersesuaian dengan kemampuannya. Di dalam Al-Quran juga sudah tertulis :“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya… .”(Al-Baqarah : 286)
Lebih-lagi bila kita meletakkan diri kita untuk berjuang fi sabilillah, ingatlah bahawa keadaan kita seperti orang-orang yang berperang fi sabilillah tetapi di dalam situasi yang berbeza malah ganjaran yang akan diperoleh adalah serupa iaitu syahid menjadi penghujung kehidupannya, insyaAllah. Dalam perjuangan mesti ada kepahitan kerana mengejar kemanisan syurga. Salah satu ujian yang pasti dialami, adalah masalah hati.Masalah Hati
Apa itu masalah hati? Bagaimana terjadinya masalah hati? Hal ini kerana kondisi hati yang selalu berubah-ubah. Saya juga mengalaminya. Mungkin tulisan/tanggapan berikut ini lebih saya tujukan untuk diri saya sendiri. Semoga Allah memberikan kemudahan pada kita semua agar selamat meniti jalan yang lurus, yaitu jalan orang-orang yang Allah cintai dan bukan jalan orang-orang yang Allah murkai. Aamiin Ya Rabbi.Al Ghazaly menyebutkan sebuah kisah yang berhubungan dengan keadaan hati yang berubah dan akhirnya ditunggangi oleh iblis. Kisah ini dikenal dengan kisah Turmuz. Ini adalah kisah seorang ahli ibadah yang mendengar bahwa ada sebatang pohon yang disembah manusia selain Allah. Lalu dia membawa kapaknya, berjalan-alan mengendap-ngendap untuk menebang pohon tersebut, sehingga dengan begitu dia bisa memotong ujian yang mensicikan dan menyembah pohon tersebut. Di tengah jalan dia berpapasan dengan Iblis yang hendak mencegahnya, namun dia menolak. Maka keduanya bertarung dan dia bisa mengalahkan Iblis, yang tak ubahnya sehelai bulu di tangannya.DI sinilah Iblis mulai melakukan tawar-menawar secara licik dengan ahli ibadah itu, yang intinya agar dia kembali lagi ke rumah dan membiarkan keberadaan pohon tersebut. Sebab kalau pun pohon itu ditebang, tidak akan banyak memberikan manfaat. Sebab orang-orang bisa menyembah pohon lain.Akhirnya Iblis berjanji hendak memberinya wang dinar setiap hari, yang pasti akan dia dapati di bawah bantalnya, sehingga dia bisa memanfaatkan wang itu dan memberikannya kepada fakir miskin. Tawar menawar terus dilakukan, hingga akhirnya ahli ibadah itu pun menerima tawaran tersebut dan Iblis memberikan sejumlah wang dinar setiap pagi seperti yang telah disepakati bersama.Tapi pasa suatu hari dia amat terkejut karena tidak mendapatkan wang dinar itu ada di bawah bantal, seperti biasanya. Dia pun bersabar selama beberapa hari, siapa tahu Iblis akan menepati janjinya. Tapi ternyata nihil. Maka tidak ada jalan lain baginya kecuali keluar dari rumah sambil menenteng kapak, untuk menebang pohon. Di tengah jalan dia berpapasan dengan Iblis, dan keduanya saling bertegang, lalu duel. Kali ini Iblis bisa mengalahkan ahli ibadah itu, yang tak ubahnya seekor burung kecil berada di cengkeraman kuku kakinya.Kemudian ahli ibadah bertanya kepada Iblis, mengapa kali ini Iblis bisa mengalahkannya, padahal sebelumnya ahli ibadah itu menang dalam duel dengannya ? Iblis menjawab, “Pada kali pertama kemarahanmu karena Allah, sehingga engkau mempunyai kekuatan yang tidak pernah engkau miliki sebelumnya, sehingga sulit ditandingi, dan aku pun begitu cepat kalah di tanganmu. Tapi kali ini kemarahanmu karena engkau tidak mendapatkan dinar lagi, sehingga engkau tidak mempunyai kekuatan seperti sebelumnya, dan engkau pun kalah di tanganku secepat sambaran kilat.”Cerita di atas menceritakan tentang betapa kuatnya keadaan hati yang hanya tertuju pada Allah SWT semata, dan sebaliknya betapa rapuhnya keadaan hati yang tertuju pada selain Allah. Dalam hal ini dinar mewakili benda-benda di dunia yang memang bisa dengan mudah menguasai hati manusia. Itu sebabnya, meski nasehat berikut ini sangat sering terdengar di telinga teman-teman yang menanyakan masalah hati, tampaknya saya sendiri akan juga (selalu) menasehati diri saya sendiri dengan satu kalimat yang sama (karena saya sendiri sering menghadapi kesulitan dengan kondisi hati yang sering berbolak-balik itu): Mari luruskan niat selalu dan berusahalah untuk memperbaiki keikhlasan dalam diri hanya untuk mencari keredhaan Allah semata.Di atas ini versi sirah. Apa kata kita lihat dari sudut realiti yang berlaku di dalam kehidupan kita:
“Maafkan saya kak, saya dah tak mampu nak join kawan-kawan lain, ikut program lagi. Saya nak.” Husna mengeluh panjang dan berat, sambil menahan gejolak hatinya yang kencang. Berat sekali untuk meneruskan kata-kata yang hendak ia ucapkan buat murabbinya. Tapi di waktu lain, dia benar-benar merasakan dia tak mampu untuk bersama-sama dengan jemaah dakwah yang ia sertai selama ini.Fikiran Husna menerawang jauh mengenangkan detik-detik awal dia memasuki dunia dakwah. Husna akui bahawa tarbiyahnya yang selama ini dia ikuti memberi impak yang sangat besar kepada pembentukan peribadinya. Dia mampu mengenakan busana muslimah secara sempurna kerana tarbiyahnya dan dia juga temukan keindahan ukhuwah dengan tarbiyah, bahkan dia mampu 'bekerja' sekarang kerana tarbiyah.Tapi saat ini, keindahan ukhuwah yang dulu pernah dia rasakan terasa begitu hambar. Kemesraan dan kecintaan yang dibina bersama teman-teman sehalaqah sudah mula memudar. Husna merasakan teman-temannya terlalu cepat berjalan dan dia tertinggal jauh. Mereka begitu sibuk dengan amanah dakwah masing-masing, sementara pada waktu yang sama dia berasa tenggelam, malas dan letih dengan semua itu. Dia pun tak tau mengapa. Dia ingin teman-temannya mengerti kelemahan jiwanya dan membantunya keluar daripada jeratan-jeratan maksiat yang menjadi asbab kepada kemunduran semangatnya.Namun ketika mahu dia luahkan pada mereka, dia lantas berasa sangat malu. Teman-temannya asyik membincangkan masalah dakwah bersama murabbinya sehingga Husna tak sampai untuk mengucapkannya.“Ala.. masalah kecik je, diorang mesti rasa buang masa je untuk cerita” Begitu fikirnya. Akhirnya dia tenggelam keseorangan menelan permasalahannya sehinggalah dia mencari teman-teman di luar komuniti dakwahnya untuk sekadar melabuhkan masalah di hati.Fenomena di atas bukanlah sesuautu yang mustahil dalam putaran dakwah. Jatuh bangunnya aktivis dakwah dalam meniti jalan ini, fenomena futurnya iman serta berguguran jundi-jundi dakwah adalah biasa dalam perjuangan ini. Itu adalah sunnatullah. 'Imanu Yazid way an quz- Iman itu naik dan turun'.Akan tetapi yang patut disesalkan adalah ketika berjatuhannya aktivis dakwah ini bukan kerana mereka tidak mahu bangun dan kembali bersama dakwah, tetapi kerana orang-orang yang disekelilingnya tidak mahu membantunya bangkit semula bahkan tidak peduli sama sekali kalau saudaranya sedang terjatuh. Inilah yang patut direnungi bersama.Kisah Husna adalah satu contoh. Kadang-kadang seorang murabbi itu merasakan bahawa anak-anak buahnya sangat bagus sekali, mendengar pengisian dengan teliti dan bersemangat, mencatat nota dengan rapi, kemudian pulang ke rumah masing-masing dengan aman. Tiada masalah. Padahal di sebalik penampilan yang bagus di hadapan murabbinya, ada jurang kemaksiatan yang dilakukan tanpa pengetahunnya. Anak buah seterusnya mahu mengundur diri dan merasa diri tidak setanding dengan teman-teman halaqahnya.Kuncinya adalah berterus-terang
Mutu sesebuah halaqah itu sangat bergantung kuat pada kualiti dialog yang dibina di dalam halaqah itu. Tidak mungkin dialog-dialog itu mampu berlaku dengan bestnya jika tidak adanya keterbukaan pada jiwa individu(afrod) yang ada didalam halaqah tersebut. Keterbukaan di sini adalah berterus terang dalam menyampaikan segala permasalahan walaupun sekecil manapun masalah itu. Jangan memandang enteng sesuatu masalah itu jika itu memang memerlukan penyelesaian.Bagi seorang murabbi tidak sebolehnya terlalu mempercayai bahawa ia telah memberikan banyak bahan dan terlalu yakin bahawa mad'unya telah menjadi kader-kader yang tidak mungkin jatuh tatkala ketika tersadung batu ujian.Lihat sahaja kisah terbukaan Kaab bin Malik di perang Tabuk pada Rasulullah. Panglima besar Islam itu tidak mahu berperang hanya kerana malas! Namun dia bersimpuh di hadapan Rasulullah sambil berkata, 'wahai Rasulullah, andai aku berhadapan dengan selain engkau, aku yakin aku dapat mencari alasan, namun aku khuatir Allah akan membuatmu marah padaku dengan mengungkapkan kedustaan itu melalui wahyu."Apa yang ditonjolkan Kaab sudah cukup menjadi renungan kite semua akan erti keterbukaan, berterus terang dan kejujuran. Di sanalah kuncinya.Ketika seorang mad'u berterus terang akan kesalahannya, makan akan legalah hati, walaupun mungkin ianya memalukan. Di saat itulah motivasi rohani dari murabbi dan nasihat teman-teman harus segera diberikan untuk mengupgradekan langkah-langkah yang sudah tertinggal.Eratkan kembali ukhuwahSatu lagi perkara yang berperanan besar dalam menjaga stamina ruhiyah seorang afrod (individu) dalam tarbiyah adalah ukhuwah. Kadang-kadang kerana kesibukan yang mencengkam, hak-hak ukhuwah yang seharusnya kita berikan kepada saudara kita menjadi terabai. Maka wajarlah bila kita rasakan sewaktu berprogram, pertemuan rutin menjadi kering tanpa makna. Kosong. Perkara sebegini haruslah diatasi. Sesibuk manapun aktiviti kita, hak-hak ukhuwah harus tetap kita berikan. Berwajah cerah ketika bertemu, saling berziarah sehingga kita tahu keadaan keluarganya, masalah yang sedang dihadapinya serta keadaan imannya. Cari masa untuk bermalam bersamanya agar dapat bertukar cerita sehingga kita boleh berempati (empathy ) terhadap permasalahan saudara kita. Saling nasihat menasihati baik diminta ataupun tidak, saling bertukar-tukar hadiah dan saling mendoakan doa rabithah. Andai kesemua hak-hak ukhuwah tersebut kita tunaikan, akan menjadi tipislah kemungkinan untuk bergugurannya sahabat-sahabat kita di jalan dakwah, insyaAllah.Akhirnya saudaraku, tarbiyah itu unik. Di situ bukan sahaja sekadar perpindahan (transfer) ilmu dan bahan, tetapi adalah proses bagi setiap individu di dalamnya untuk menjadi lebih baik dari sebelumnya. Dan lebih dari itu, langkah-langkah ke arah menjadi lebih baik itulah yang menjadikan kita mengerti akan hakikat hidup berjemaah. Tarbiyah bukanlah segala-galanya, namun segalanya-galanya bermula dari tarbiyah.

GURINDAM HATI RAKYAT MALAYSIA

AKU CARI ISLAM YG HAKIKI KETAMADUNAN ISLAM HADHARI TINGKATKAN SMGT UKHUWWAH YG SEJATI PAK LAH PEMINPIN YG DIHORMATI UMNO PARTI PERJUANGAN HAKIKI SYIAR ISLAM SENTIASA DIPATUHI HADI AWANG PEMIMPIN IRI HATI HUKUM HUDUD DIKHIANATI DAP DAN PKR TEMAN SEHATI SEMUANYA BOLEH ASAL ADA SAGU HATI RAKYAT BANGUN DARI GELAP HATI ISLAM DAN BANGSA MELAYU DIKHIANATI PARTI PAS PENUH DENGAN IRI HATI GILA JAWATAN DAN PANGKAT MEMANG HAKIKI TERSERLAHLAH KELEMAHAN PAS YG BENGAP HATI HADI AWANG SUKA BAGI AMANAT YG GILA BABI MAT SABU PULA SUKA FITNAH DAN UMPAT KEJI PENING KEPALA TOK NIK AZIZ PAS SUDAH TIADA DI HATI SOKONG DAN PANGKAH PADA BN NANTI BERSAMA PAK LAH MALAYSIA HADHARI

Tuesday, March 25, 2008

PARTI MAHASISWA NEGARA IBARAT KELDAI YG BENGAP,LEMBAP,SENGAL

Salam Hormat.. Negara dikecohkan (ala2 HINDRAF) dengan cadangan penubuhan PARTI MAHASISWA NEGARA oleh GAMIS bin PAS.betapa dangkalnya mereka ini ibarat keldai yang bodoh dan ibarat lembu yang dicucuk hidung..Betapa besarnya niat so called "pejuang muda islam" ini untuk menjadi YANG BERHORMAT...wahai sahabat2 ku yang pintar dan bijak tetapi bodoh sedikit macam keldai...renung2kanlah,mak bapak anto pg belajar kat universiti suruh tuntut ilmu,,ilmu pun tak cukup di dada,masih budak hingusan..belajar pun tak lepas,,siap pakai subsidi duit govt..sipa pakai duit tu nak bawah(zaujah2) pg dating n beli hp baru...ala suar dalam korang pun tak mampu beli...ini ada hati nak jadi pemimpin.. WAHAI SAHABAT PMN...tuntutlah ilmu,penuhilah ilmu di dada,jangan jd mpak turut je aper yang PAS ckp..al maklumlah PAS dah ketandusan modal,duit takde,ahli PAS pun semua hangpeh ,tak berkaliber dan berkarisma..depa guna hanpa la jadi patung2 PAS....GAMIS=WUFI=PAS=BENGAP =BODOH .......NANTIKAN SAMBUNGAN ... maaf..kalo ada ayat yang kasar sedikit...

MAMPUKAH PAS MENJADIKAN MSIA NEGARA KEBAJIKAN @NEGARA MISKIN

Sebuah kerajaan yang baik adalah kerajaan yang menyediakan banyak peluang kepada rakyatnya bukan menawarkan semuanya percuma. jika ada kerajaan yang cuba menjadikan sebuah negara sebagai negara kebajikan itu adalah tanda kejatuhan sesebuah negara. hasrat Pas untuk menjadikan Malaysia sebagai negara kebajikan jika parti itu menang pada pilihan raya umum ke-12 akan datang sebagai satu gimik politik untuk meraih simpati pengundi. "Kalau kita ingin membuat negara kebajikan, itu tanda kejatuhan negara. Tiada negara yang dapat bertahan di mana rakyatnya tak payah kerja. Negara seperti itu tidak akan dapat bertahan.Baru-baru ini Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam satu kenyataannya mahu mewujudkan negara kebajikan sekiranya mereka memenangi pilihan raya umum akan datang. Antara yang dijanjikan parti itu ke arah ‘negara kebajikan’ ialah mengurangkan harga minyak petrol sekurang-kurangnya 30 sen daripada harga semasa dan menghapuskan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Selain itu, Pas juga berjanji menawarkan sistem pembelajaran percuma tanpa dikenakan bayaran tambahan di sekolah rendah dan menengah bagi semua aliran, serta memastikan perkhidmatan kesihatan percuma di hospital kerajaan. Rakan pakatan Pas, Parti Keadilan pula menawarkan akan memberikan perkhidmatan air secara percuma kepada semua rakyat jika mereka diberi peluang menjadikan kerajaan pada pilihanraya umum akan datang “Negara Kebajikan” Pas hanyalah angan-angan kosong dan mustahil untuk dilaksanakan. apa yang penting adalah usaha sesebuah kerajaan itu mewujudkan seberapa banyak peluang kepada rakyatnya seperti mana yang dilakukan kerajaan Barisan Nasional (BN) sekarang. "Kita lihat sekarang di mana kerajan menumpukan kepada usaha mewujudkan peluang pendidikan dan pekerjaan kepada rakyat berbanding menjadi negara kebajikan yang menyebabkan semua pihak, termasuk rakyat, tidak produktif dan rugi

When Directors are exposed to lawsuits

Serving as a director on a company's board is often a mixed experience of rewards and anxieties. Paramount to the success of any corporation is the efficient functioning of a conscientious and knowledgeable board of directors. However, the task of attracting and electing directors of such calibre has grown increasingly difficult over time.
Historically, time constraints, business conflicts or other personal reasons have been cited by prospective directors for their reluctance to seek such a position. More recently, another reason is being offered. An increasing number of prospective directors have expressed concern over the potential personal liability exposure that may result from their actions as directors.
A number of high-profile corporate failures have recently made the news, adding to an environment of corporate cynicism and distrust. Along with the recent rash of corporate failures has come a rising tide of lawsuits seeking to hold directors personally accountable for corporate losses stemming from transactions entered into by the company.
In Malaysia, the courts have long decided that directors who execute an agreement for a company could not be made personally liable for any liability of the company, as the company, being a separate legal entity, has the capacity to sue and be sued in its own name. A company, being an artificial person, can only act through its directors, who are not thereby personally liable for the breaches or acts of the company in the absence of express provisions in the agreement or other documents to the contrary.
However, it was recently highlighted that directors who sign documents as part of corporate financing transactions may be open to personal liability. For purposes of illustration, an English High Court decision is used to demonstrate the issue addressed here. In Quest 4 Finance Ltd vs John Maxfield, John Carter and Michael John Chesney (2007) EWHC 2313 (QB), a company ran into financial difficulties. The directors of the company sought to bail out the company by seeking a "quick fix" financial assistance. The finance company, Quest 4 Finance Ltd, represented that no personal guarantees from the directors were required. All that was required was a warranty, which was put in place to cover the event of any fraudulent act being knowingly committed. The question was, were these warranties in actual fact personal guarantees?
The directors signed documents warranting that the company had complied, and would continue to comply, with the said warranties. Shortly thereafter, the company went into administration. Quest's case was simple. The event of the company going into administration was a breach of the warranty given by the company in the loan agreement.
Quest became entitled to terminate the loan agreement, and the loan together with interest became immediately repayable. The fact that the company was in breach of its warranty meant that the directors were also in breach of the warranty given by each of them. Quest therefore claimed the sums repayable by the company from the directors.
The judge decided that the directors' warranties were personal guarantees as the legal principle of a guarantee is that it is, in essence, a promise to see that a debtor performs his obligations to a creditor. Therefore, irrespective of its physical form, the directors' promise that the company (the debtor) would perform its obligations (complying with the warranties) to Quest (the creditor) was in substance a guarantee. However, the judge also decided that the representation in Quest's brochure that personal guarantees were not required was misleading, and the directors were therefore allowed to rely upon their assertion that they were induced to sign the warranties in reliance upon the misrepresentation.
Quest's case should serve as a warning to directors, who should be wary of being misled in respect of the extent of their personal liabilities. Most lenders tend to try to cover all the bases, which includes, where possible, having a right of recourse against individuals who may be under the misapprehension that they are infinitely protected by the corporate veil.
In the modern corporate environment, directors must be especially zealous in understanding the protection available to them in the execution of their duties, and the limitations of the protection. Having a basic understanding of the protection may help directors avoid personal liability stemming from their service on a board and may help prospective directors make more informed choices about where and whether to serve in such a capacity.
There is no single, clearly defined blueprint for taking preventive measures to avoid personal liability if one is sued. However, adherence to certain, well-established best practices by directors can help to significantly reduce the likelihood of personal liability.
As a general rule, directors must be aware that the position to which they have been elected carries serious responsibilities and that under certain circumstances, their actions, individually or as a board, may give rise to personal liability exposure. Directors must realise that they are subject to suit by persons who feel the actions of the company have caused them undue harm. The likelihood of such action may be miniscule, but becomes significantly more likely whenever directors permit or knowingly cause the company to operate contrary to law.
If you are sued in your capacity as a director, there are a number of steps you can take to protect your rights and help ensure the best possible outcome. These include:
Immediately retain legal counsel to assist you. The time to respond to a lawsuit is fewer than 15 days. It is therefore critical that you quickly retain legal counsel, who can assist you in determining when and how to respond to the lawsuit;
Retain independent and experienced legal counsel. Because the interests of the various defendants in lawsuits can and often diverge to some extent, it is important that you retain legal counsel independent of the counsel retained or employed by the company.
Understand the rights and protection available to you. A director may, subject to certain conditions, be entitled to indemnification and advancement of lawyer's fees and expenses in connection with the lawsuit.
Preserve documents. As soon as you are aware that a lawsuit has been or is likely to be filed against you, it is important that you take all necessary steps to preserve documents and other evidence that in any way relate to the lawsuit.

Seven Steps for Effective Problem Solving in the Workplace


Problem solving and decision making. Ask anyone in the workplace if these activities are part of their day and they’d certainly answer “Yes!” But how many of us have had training in problem solving? We know it’s a critical element of our work but do we know how to do it effectively?People tend to do three things when faced with a problem: they get afraid or uncomfortable and wish it would go away; they feel that they have to come up with an answer and it has to be the right answer; and they look for someone to blame. Being faced with a problem becomes a problem. And that’s a problem because, in fact, there are always going to be problems!There are two reasons why we tend to see a problem as a problem: it has to be solved and we’re not sure how to find the best solution, and there will probably be conflicts about what the best solution is. Most of us tend to be “conflict-averse”. We don’t feel comfortable dealing with conflict and we tend to have the feeling that something bad is going to happen. The goal of a good problem-solving process is to make us and our organization more “conflict-friendly” and “conflict-competent”.

There are two important things to remember about problems and conflicts: they happen all the time and they are opportunities to improve the system and the relationships. They are actually providing us with information that we can use to fix what needs fixing and do a better job. Looked at in this way, we can almost begin to welcome problems! (Well, almost.)Because people are born problem solvers, the biggest challenge in problem solving is to overcome the tendency to immediately come up with a solution. Let me say that again. The most common mistake in problem solving is trying to find a solution right away. That’s a mistake because it tries to put the solution at the beginning of the process, when what we need is a solution at the end of the process.Here are seven-steps for an effective problem-solving process.1. Identify the issues. - Be clear about what the problem is.- Remember that different people might have different views of what the issues are. (Separate the listing of issues from the identification of interests (that’s the next step!)
2. Understand everyone’s interests.- This is a critical step that is usually skipped.- Interests are the needs that you want satisfied by any given solution. We often ignore our true interests as we become attached to one particular solution. - The best solution is the one that satisfies everyone’s interests. - This is the time for active listening. Put down your differences for awhile and listen to each other with the intention to understand.(Separate the naming of interests from the listing of solutions).3. List the possible solutions (options)- This is the time to do some brainstorming. There may be lots of room for creativity.(Separate the generation and listing of options from the evaluation of the options.)4. Evaluate the options.- What are the pluses and minuses? Honestly…(Separate the evaluation of options from the selection of options).
5. Select an option or options.- What’s the best option, in the balance?- Is there a way to “bundle” a number of options together for a more satisfactory solution?6. Document the agreement(s).- Don’t rely on memory.- Writing it down will help you think through all the details and implications.7. Agree on contingencies, monitoring, and evaluation.- Conditions may change. Make contingency agreements about foreseeable future circumstances (If…then…).- How will you monitor compliance and follow-through? - Create opportunities to evaluate the agreements and their implementation. (“Let’s try it this way for three months and then look at it.”)Effective problem solving does take some time and attention - more of the latter than the former. But less time and attention than is required by a problem not well solved. What it really takes is willingness to slow down. A problem is like a curve in the road. Take it right and you’ll find yourself in good shape for the straightaway that follows. Take it too fast and you may not be in as good shape.Working through this process is not always a strictly linear exercise. You may have to cycle back to an earlier step. For example, if you’re having trouble selecting an option, you may have to go back to thinking about the interests. This process can be used in a large group, between two people, or by one person who is faced with a difficult decision. The more difficult and important the problem, the more helpful and necessary it is to use a disciplined process. If you’re just trying to decide where to go out for lunch, you probably don’t need to go through these seven steps!Don’t worry if it feels a bit unfamiliar and uncomfortable at first. You’ll have lots of opportunities to practice